onsdag den 17. juli 2013

I am a passenger and i ride and i ride..


Jeg har aldrig taget et kørekort og har boet over det meste af landet, hvilket gør jeg har brugt en masse tid i offentlige transportmidler. Toge er mine farvoritter, specielt hvis de er halv tomme og jeg kan få en vindues plads for mig selv.
Kan bruge lang tid på at kigge ud af vinduet på verden der suser forbi, mens min evig aktive hjerne filosofere over et eller andet jeg ikke nødvendigvis opfanger.
Verden suser forbi, stationer og mennesker kommer og forsvinder, jeg føler jeg er stille mens verden suser forbi mig, det gir mig ro på en eller anden måde. I toge er et af de tidspunkter hvor tiden bare forsvinder for mig, og en time nogengange kan følels som 10 min, hvor jeg har siddet i en trance ligende tilsatnd i min egen lille bobbel og stirrer ud på verden der suser forbi.
Optager scener i mit hoved og klipper dem til og laver soundtracs til mine film – alt sammen i mit hoved.
Overfyldte toge og busser gir mig angst. Jeg bryde rmig ikke om at være tvunget til at sidde tæt op af fremmede mennesker, og vil gøre meget for de ikke skal komme til at røre mig. Det er bla også derfor vindues pladser er ideelle, da jeg kan gemme mig i et hjørne, og halvvejst vende ryggen til og fokusere ud af mit vindue.

Engang skrev jeg meget, nu er det sjældent jeg kan fokusere længe nok til at skrive, men det jeg skriver er typisk noget jeg gør mens jeg sidder i et tog.
Denne blog og den forgående er produkterne af tog ture og min mini computer, som gir mig frihed og plads til at skrive når jeg bevæger mig rundt med det offentlige. Høj musik i ørene og et forsøg på ikke at taste for hårdt så det larmer. Det er aften og hverdag, og der er kun et par unge højt nakkende mennesker i vognen jeg sidder i, så jeg burde ikke irretere nogen.


Det var tredje blog herfra, så jeg har slået min egen rekordt – hvis dsb´s biletter ikke var så fandens dyre, så ville jeg nok køre mere med tog, under alle omstændigheder så for produtivitetens skyld.





Iggy Pop - The Passenger(1977)

I am a passenger 
And I ride and I ride 
I ride through the city's backside 
I see the stars come out of the sky 
Yeah, they're bright in a hollow sky 
You know it looks so good tonight 
I am a passenger 
I stay under glass 
I look through my window so bright 
I see the stars come out tonight 
I see the bright and hollow sky 
Over the city's a rip in the sky 
And everything looks good tonight 
Singin' la la la la la-la-la la 
La la la la la-la-la la 
La la la la la-la-la la la-la 
Get into the car 
We'll be the passenger 
We'll ride through the city tonight 
See the city's ripped insides 
We'll see the bright and hollow sky 
We'll see the stars that shine so bright 
The sky was made for us tonight 
Oh the passenger 
How how he rides 
Oh the passenger 
He rides and he rides 
He looks through his window 
What does he see? 
He sees the sided hollow sky 
He see the stars come out tonight 
He sees the city's ripped backsides 
He sees the winding ocean drive 
And everything was made for you and me 
All of it was made for you and me 
'cause it just belongs to you and me 
So let's take a ride and see what's mine 
Singing... 
Oh, the passenger 
He rides and he rides 
He sees things from under glass 
He looks through his window's eye 
He sees the things he knows are his 
He sees the bright and hollow sky 
He sees the city asleep at night 
He sees the stars are out tonight 
And all of it is yours and mine 
And all of it is yours and mine 
Oh, let's ride and ride and ride and ride... 
Singing...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar